۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴

گزارشی از آیین وداع با شهیدان؛

شمیم کربلا در مازندران/ لاله های گمنام مهمان ویژه اجلاسیه بزرگ شهدا

شمیم کربلا در مازندران/ لاله های گمنام مهمان ویژه اجلاسیه بزرگ شهدا

ساری - خبرگزاری مهر: بار دیگر عطر بوی شهادت در مازندران پیچید و حال و هوای شهرها و روستاهای استان در آستانه اجلاسیه بزرگ سرداران و 10 هزار شهید دفاع مقدس با تشییع و آیین وداع با سه لاله گمنام، رنگ و بوی کربلا گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، از چند روز پیش که پیکر سه شهید منام دوران دفاع مقدس به مازندران وارد شد، شهرهای استان، عطر و بوی دیگری گرفت و شمیم دوران دفاع مقدس در استان به مشام می رسد.

کوچه پس کوچه های شهر بوی غم می دهد و ماتم و مازندرانیها در سالروز فراق و هجر رسول خاتم و سبط نبی، میزبان آلاله هایی شده است که از راههای دور برای حضور در اجلاسیه بزرگ شهدا به مازندران سفر کرده اند.

شهدای گمنامی از جنس حاج بصیرها، طوسی ها، شیرودی ها، لشگری ها، مردان حماسه سازی که خاطره رشادتهایشان، به لالایی امروز مادران برای کودکان مازنی تبدل شده است.

اینجا مازندران است، سرزمین لاله خیزی که لشگر 25 کربلایش، خط شکن عملیتهای مختلف دوران دفاع مقدس بوده است و سرداران بی نام و نشانش در فاو، هویزه، جزیره مجنون، دهلاویه و ... رشادتها به خرج داده اند.

اینک شهرهای مازندران، سوگوار و ماتمبار سه شهید گمنامی است که یادگار شهر به شهر تشییع می شوند تا با حضور در مصلی ساری، مهمانان ویژه اجلاسیه بزرگ شهدای مازندران باشند.

شهدای 17، 18 و 24 ساله ای که در عملیاتهای والفجر، کربلای 5 و جزیره مجنون به شهادت نائل آمدند و پیکرهای مطهرشان با گذشت سالها، تفحص شده و در روزهای گذشته با حضور خیل پرشور عزاداران نبوی و حسنی، در شهرهای مختلف مازندران، تشییع شده اند.

آیین وداع با این لاله های گمنام سه شنبه شب با حضور پرشور عزاداران و سوگواران شهرستان بابل در امامزاده قاسم (ع) این شهر برگزار شد.

چه غلغله ای در امامزاده برپاست، همه جمعیت باران شده اند و در رثای رسول خاتم و فرزندان بی نام و نشان وطن مویه می کنند و وقتی مداح با زبان محلی زبانجال مادر شهید را می خواند، صدای ناله جمعیت و مادران حاضر در مراسم بلند می شود.

اینجا کربلای دیگری برپا شده است، نوجوانان و جوانانی که در مراسم حضور یافته اند تا شهید گمنام همسن و سالشان را بدرقه کنند. نوجوانی که اشک می ریخت و تقلا می کرد تا خود را به سه سردار خفته در تابوت برساند و مدام زیرلب، ذکر یا زهرا و یا حسین را زمزمه می کرد.

در گوشه ای از شبستان امامزاده، پیرمردی که اشک تمامی محاسنش را خیس کرده بود، تصویر فرزندش شهیدش را در دستی داشت و با نوای مداح، بر سینه می زند و عزاداری می کند.

دختر جوانی زیارت عاشورا می خواند ،"السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین(ع)..." و سلام و دورود خداوند بر یاران حسین...

این کاروان شهدا قرار است روز پنجشنبه مهمان ویژه اجلاسیه بزرگ سرداران و 10 هزار و 358 شهید استان مازندران شود و این اجلاسیه با حضور مردم مذهبی و ولایتمدار استان در مصلی ساری برگزار می شود.

خیابانهای منتهی به مصلی شهر، به تصاویر شهدا مزین شده و عطر و بوی دفاع مقدس، حال و هوای شهر را معطر کرده است و مازندران برای برپایی این اجلاسیه، ثانیه شماری می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران، برپایی اجلاسیه ۱۰ هزار شهید استان را نشانه تقویت باوردهای دینی دانست و اظهار داشت: آسایش و امنیتی که امروز در جامعه حاکم بوده به برکت جانفشانی های شهدای ما در طول سال ها مبارزه با طاغوت و مستکبران عالم است که باید قدردان آن باشیم.

حجت الاسلام شکریان توجه به سیره شهدا را عامل اصلی تقویت سبک زندگی اسلامی در سطح جامعه دانست و گفت: همانگونه که امام راحل فرمودند شهادت هنر مردان خداست و توجه به سیره مردان خدا می تواند الگوی شایسته ای برای احاد مختلف جامعه به ویژه جوانان باشد و در این راستا باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران بیان کرد: شهید به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد و نباید با گذشت زمان و فاصله گرفتن از تاریخ دفاع مقدس اینگونه متصور شود که نام شهید و فرهنگ شهادت پایان یافته است.

شکریان با تاکید بر اینکه جامعه ای از فرهنگ شهادت فاصله دارد جامعه مرده و بی ثمر است ، تصریح کرد :‌ اطاعت پذیری از فرمان ولی فقیه،‌ اخلاص،‌سادگی،‌ایثار ،‌ توجه به اهداف انقلاب و نظام اسلامی از جمله خصوصیات بارز شهدا جمهوری اسلامی است.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران افزود:‌ برگزاری یادواره ها و همایش ها برای این است که فرهنگ شهادت و سیره شهدا در جامعه زنده بماند و در این راستا باید نسبت به تببین اهداف شهدا و عملی ساختن سیره آنان بیشتر تلاش شود.

کد خبر 2205965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha